Na co zwracać uwagę wybierając konto firmowe?

Na co zwracać uwagę wybierając konto firmowe?

28 listopada 2017

Własny biznes uczy odpowiedzialności. Jeśli zamierzasz dołączyć do grona przedsiębiorców, to przygotuj się na podjęcie ważnych decyzji już na etapie otwierania działalności gospodarczej. Wcześniej warto zaznajomić się z ofertami i otworzyć rachunek firmowy.

Zakładanie konta nie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, ale znacznie ułatwia prowadzenie własnego biznesu. Teoretycznie o formalnościach mogą zapomnieć mikroprzedsiębiorcy. Są nimi ci, którzy co najmniej w jednym z dwóch ostatnich lat zatrudniali mniej niż 10 pracowników, a roczny obrót netto nie przekroczył 2 mln euro. Mimo że tylko oni mają prawo opłacać podatki i składki ZUS np. na poczcie oraz mogą otrzymywać zwrot podatku w gotówce, w praktyce, optymalnym rozwiązaniem i dla nich jest skorzystanie z oferty dla przedsiębiorców.
Rachunek firmowy stanowi wygodną formę przeprowadzania koniecznych operacji finansowych, w tym rozliczeń z kontrahentami. Co w sytuacji wykonywania niewielu przelewów w ciągu miesiąca? Być może przedsiębiorca zechce wykorzystywać konto osobiste do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. To pozwala na ograniczenie kosztów, ponieważ standardowo opłaty i prowizje dla rachunków firmowych są wyższe. Trzeba jednak przeanalizować regulamin. Może się okazać, że bank zakazuje tego typu operacji. Jeśli nie ma ku temu obostrzeń, konto musi mieć tylko jednego posiadacza. Wspólne, np. małżonków, nie może być wykorzystywane w tym celu.

Rachunek za 0 zł

Rynek oferuje szeroki wybór kont dla przedsiębiorców. Z pewnością warto poświęcić czas na porównanie produktów bankowych. Dlaczego? Odpowiednia decyzja pozwoli na ograniczenie wydatków. Szczególne znaczenie może mieć to dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Na co warto zwrócić uwagę wybierając rachunek firmowy? Niewątpliwie na koszty jego otwarcia i prowadzenia. Mogą one wynosić po 0 zł, ale przeważnie trzeba spełnić dodatkowe warunki. Niekiedy wymóg dotyczy odpowiedniego salda miesięcznego (np. 25 tys. zł). Tak jest w Toyota Bank Polska, gdzie można założyć Rachunek Firmowy. W tym przypadku standardowa opłata za prowadzenie konta wynosi 15 zł. Jeśli przedsiębiorca spełni powyższy warunek w danym miesiącu rozliczeniowym, to kwota zostaje zwrócona.
Warto też przeanalizować koszty przelewów, w tym do ZUS i urzędu skarbowego. Zdarza się, że te operacje wykonywane są bezpłatnie, ale przedsiębiorca ma do dyspozycji określoną pulę przelewów. Rachunek Firmowy gwarantuje przedsiębiorcy 1000 bezpłatnych przelewów miesięcznie. Za każdy kolejny trzeba zapłacić 1 zł.

Warunki pod lupą

Dla przedsiębiorców ważne są kwestie związane z kartą płatniczą lub kredytową dołączoną do rachunku. Nie wystarczy sprawdzenie opłaty za jej wydanie. Analiza powinna też dotyczyć kosztów wypłaty gotówki w kraju i za granicą, zarówno z bankomatu, jak i z kasy banku. Istotna jest też informacja o wysokości kosztów za sprawdzenie dostępnych środków poprzez bankomat. Standardowo prowizja od transakcji bezgotówkowej nie jest pobierana, ale zdarzają się odstępstwa. Dzieje się tak w przypadku operacji dokonanych w walucie innej niż złoty polski. Przykładowo, jest to 1 proc. od transakcji, a dodatkowo 4 proc. za jej przewalutowanie.
Część przedsiębiorców powinna zwrócić uwagę na dostępność elastycznej linii kredytowej na karcie. Zwłaszcza ci, którzy chcą bez zbędnej zwłoki spłacić zobowiązania np. wobec kontrahentów. Warto, aby właściciele firm dysponujących większymi środkami przyjrzeli się możliwościom pomnażania kapitału. Rachunek Firmowy gwarantuje atrakcyjne lokaty i automatyczne depozyty overnight. Dla przedsiębiorców przydatne okazują się wyciągi miesięczne, przesyłane bezpłatnie drogą elektroniczną. Nie trzeba decydować się na otrzymywanie wersji papierowej, która kosztują przeważnie po kilka zł.
Wpływ na ostateczną decyzję mogą mieć promocyjne warunki czy atrakcyjne programy. Dzięki nim można oszczędzić, a niekiedy też zyskać dodatkowe środki, np. za polecenia.
Dlaczego wybór konta jest taki ważny? Mimo że nie ma bezpośredniego wpływu na sukces firmy, może jednak przyczynić się do sporych oszczędności oraz komfortu użytkowania