
Co zrobić, gdy podejrzewasz, że ktoś uzyskał dostęp do twojego konta bankowego?
8 lipca 2025
Informacje zawarte w artykule są aktualne na dzień jego publikacji
Dostęp do banku przez Internet umożliwia łatwe i wygodne sprawdzanie salda konta, historii transakcji, dokonywanie płatności i przelewów, składanie wniosków kredytowych, zakładanie kont i wykonywanie wielu innych operacji – wszystko to bez wychodzenia z domu. Niestety, również na odległość ktoś może uzyskać dostęp do twojego konta bankowego, a ty możesz paść ofiarą oszustwa i stracić pieniądze. Co zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź!
Po czym rozpoznać, że ktoś uzyskał dostęp do twojego konta bankowego?
Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyszukane metody oszustw, dlatego twoją czujność powinny wzbudzić telefony, wiadomości SMS lub e-maile, w których ktoś podszywa się pod bank i próbuje nakłonić cię do ujawnienia danych osobowych, numeru konta lub hasła do bankowości elektronicznej.
O włamaniu na twoje konto bankowe mogą świadczyć m.in.:
- logowania z urządzeń lub o godzinach, których nie możesz przypisać sobie,
- problemy z dostępem do konta – zostało zablokowane lub dane do logowania zostały zmienione,
- powiadomienia o logowaniach z obcych, niezapisanych urządzeń,
- prośba o autoryzację transakcji, której nie zlecasz,
- zniknięcie pieniędzy z konta – w całości lub w formie drobniejszych przelewów.
Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa i ktoś włamał się na twoje konto, musisz niezwłocznie zacząć działać.
Co robić, gdy ktoś uzyska dostęp do twojego konta bankowego?
Jeżeli nadal masz kontrolę nad swoim kontem to jak najszybciej zablokuj dostęp do aplikacji bankowości mobilnej oraz internetowej, a następnie zgłoś włamanie do banku, w którym posiadasz konto. Jeżeli nie możesz się zalogować jak najszybciej zadzwoń na infolinię swojego banku (np. infolinia Toyota Bank: 801 900 700 lub +48 22 488 55 50). Jeśli masz tylko podejrzenia, nie zwlekaj – skontaktuj się ze swoim bankiem. Jeżeli zauważyłeś transakcje, których nie zlecałeś to jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem. Im szybciej poinformujesz bank o utracie środków, tym większe masz szanse na ich odzyskanie. Pamiętaj, że utrata samych danych wrażliwych niesie za sobą ryzyko zaciągnięcia pożyczek na twoje dane.
W trakcie kontaktu z pracownikiem banku opisz dokładnie całą sytuację i jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś to poproś o natychmiastowe zablokowanie dostępu do konta, Jeżeli jest ryzyko, że utraciłeś dane kart płatniczych to poproś również o zastrzeżenie kart kredytowych i debetowych oraz o blokadę portfeli wirtualnych oraz innych usług finansowych zarządzanych przez twój bank.
Gdzie jeszcze zgłosić podejrzenie włamania na konto w banku?
Poza bankiem konieczne jest również zgłoszenie sprawy na policję. Zrób to jak najszybciej, ale wcześniej zgromadź możliwie jak najwięcej materiału dowodowego. Mogą to być:
- zrzuty ekranu z podejrzanymi logowaniami,
- lista połączeń telefonicznych,
- kopie otrzymanych wiadomości SMS lub e-maili,
- numery kont, na które przelano twoje pieniądze,
- wyciągi z konta bankowego.
Na podstawie zgłoszenia o popełnieniu przestępstwa oraz dostarczonych dowodów, policja może wszcząć postępowanie i rozpocząć poszukiwania sprawców.
Dodatkowe środki bezpieczeństwa
Jeśli podejrzewasz, że ktoś poznał twoje dane logowania do banku, a stosujesz takie same dane do logowania do innych portali, nie ograniczaj się tylko do zmiany hasła do konta bankowego. Zmień również hasła do innych kont, np. poczty elektronicznej, mediów społecznościowych czy aplikacji zakupowych. Pamiętaj: czas ma tu ogromne znaczenie. Im szybciej podejmiesz działania, tym większe masz szanse na zminimalizowanie strat i odzyskanie kontroli nad swoimi finansami. Pamiętaj że najbezpieczniejsze jest stosowanie oddzielnych haseł do wszystkich portali i kont.