dzwoniący telefon

Podejrzany telefon z banku? Pamiętaj o kilku prostych zasadach i nie daj się oszukać

14 marca 2022

Cyberprzestępcy nie zaprzestają swojej aktywności, korzystając z coraz bardziej wiarygodnych metod. Za przykład może posłużyć podszywanie się pod pracowników banku, którzy ostrzegają przed rzekomą próbą popełnienia przestępstwa przez osobę niepowołaną. Jak nie dać się oszukać? Poznaj kilka prostych zasad, dzięki którym zmniejszysz ryzyko utraty środków z konta bankowego.

Pracownicy banku uważani się za osoby zaufane. Ten fakt wykorzystują cyberprzestępcy, którzy – podszywając się pod nich – próbują nakłonić do podania danych do logowania czy zainstalowania nieznanego oprogramowania. Usypiają przy tym całkowicie czujność swojej „ofiary”, wykorzystując tzw. spoofing telefoniczny.

Groźny spoofing telefoniczny

Spoofing telefoniczny to rodzaj oszustwa, które polega na podszywaniu się dzwoniącego pod inny numer telefonu. W praktyce oznacza to, że na telefonie ofiary wyświetla się znany numer telefonu – w przypadku /oszustw bankowych jest to najczęściej numer infolinii konkretnego banku.

Scenariusz ataków spoofingowych jest bardzo podobny – wszystko sprowadza się do poinformowania ofiary o próbie włamania na konto bankowe i konieczności podjęcia natychmiastowych działań, aby udaremnić kradzież pieniędzy.

Oszust nakłania do zainstalowania aplikacji na smartfona, które mają rzekomo zabezpieczyć środki przed kradzieżą. W praktyce są to aplikacje umożliwiające uzyskanie zdalnego dostępu do smartfona itp. W ten sposób przestępcy mogą np. generować kody BLIK, zmieniać sposoby autoryzacji, dokonywać przelewów natychmiastowych. Niekiedy ofiary proszone są o podanie danych do logowania – pod pretekstem szybkiego dostępu do konta i zablokowania czynności rzekomego przestępcy.

Nie daj się nabrać na spoofing telefoniczny

Historie wymyślane przez cyberprzestępców brzmią bardzo wiarygodnie i bazują na emocjach ofiary. Warto jednak zachować „zimną krew” i wykazać się czujnością – w czym pomogą poniższe wskazówki.

1. Nigdy nie podawaj danych do logowania do systemu bankowości elektronicznej

Pamiętaj, że żaden pracownik banku nie może wymagać od ciebie podania takich danych. Jeśli usłyszysz taką prośbę, natychmiast rozłącz się.

2. Nie instaluj aplikacji nieznanego pochodzenia

Nie daj się namówić na instalację jakiejkolwiek aplikacji, której pochodzenia nie znasz. Nie pobieraj jej samodzielnie ani też nie klikaj w żadne linki zamieszczone w wiadomościach SMS.

3. Nie daj się ponieść emocjom

Jeśli ktoś informuje cię o podejrzeniu kradzieży środków z rachunku bankowego, rozłącz się. Następnie zadzwoń na infolinię banku i upewnij się, że taka sytuacja faktycznie mogła mieć miejsce.

4. Dokładnie wsłuchaj się w pytania od rozmówcy

Dokładnie słuchaj tego, co rozmówca ma ci do powiedzenia. Jeśli zadaje pytania, nie odpowiadaj na każde bez zastanowienia. Pomyśl, czy takie pytania zadaje ci inny pracownik banku, np. wtedy, gdy się z nim kontaktujesz. Może zdarzyć się, że ktoś podszyje się pod pracownika banku, z którym nie masz do czynienia. Dlatego, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub cokolwiek budzi twoje podejrzenia, podziękuj za rozmowę i rozłącz się.

W sytuacji, gdy ktoś informuje cię o możliwej utracie wszystkich środków z konta bankowego, łatwo dać się ponieść emocjom. Warto jednak zachować czujność, by nie wykonać niepotrzebnego kroku, którego konsekwencją będą poważne straty finansowe. To zrozumiałe, że boisz się o stan swojego konta, dlatego – w razie podobnej sytuacji – najlepiej bezpośrednio kontaktować się z infolinią banku.