
Zagrożenia w bankowości mobilnej: malware, keyloggery, trojany. Jak się chronić?
29 sierpnia 2025
Informacje zawarte w artykule są aktualne na dzień jego publikacji
Cyberprzestępcy wykorzystują podatności aplikacji mobilnych na ataki do dokonywania oszustw i kradzieży danych. Jedną z metod przejęcia kontroli nad bankowością mobilną jest uzyskanie nieautoryzowanego dostępu do konta bankowego przy pomocy złośliwego oprogramowania. Jak się chronić przed takimi atakami? Na co uważać? Sprawdź poniżej.
Złośliwe oprogramowanie – główne zagrożenie dla bankowości mobilnej
Duże niebezpieczeństwo dla użytkowników aplikacji bankowych kryje się pod nazwą malware. Jest to program stworzony przez cyberprzestępców, który infekuje urządzenie bez naszej wiedzy. Jego celem najczęściej jest kradzież danych, zakłócanie działania systemu, szpiegowanie lub wymuszanie okupu, na przykład poprzez szyfrowanie danych. W przypadku wirusa atakującego bankowość internetową przechwytuje on dane dotyczące płatności, kody autoryzacyjne oraz dane kart płatniczych i przekazuje je przestępcy.
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa finansowego użytkowników bankowości mobilnej są tzw. trojany. To oprogramowanie podszywające się pod nieszkodliwe lub użyteczne programy lub dokumenty. Ich celem jest kradzież danych bankowych klientów. Najczęściej nieświadomy niczego użytkownik sam instaluje je na swoim urządzeniu. Trojan może się ukrywać w pozornie przydatnych aplikacjach, załącznikach w e-mailach i SMS-ach, na fałszywych stronach internetowych lub w podejrzanych linkach.
W celu uzyskania dostępu do bankowości mobilnej ofiary cyberprzestępcy wykorzystują także wyjątkowo podstępne keyloggery. Jest to oprogramowanie szpiegujące, które może rejestrować dane wpisywane na klawiaturze, podsłuchiwać, nagrywać obraz z kamery systemowej albo nasłuchiwać dźwięk przez mikrofon smartfona. W ten sposób dochodzi do kradzieży wrażliwych informacji, np. haseł lub kodu PIN do aplikacji bankowej.
Jak chronić bankowość mobilną przed zagrożeniami ze strony złośliwego oprogramowania?
Aplikacje bankowości mobilnej są dobrze zabezpieczone, jednak chwila nieuwagi i nieostrożność mogą doprowadzić do utraty środków. Warto więc zastosować się do poniższych zasad, jeśli chcesz zminimalizować ryzyko kradzieży danych i zabezpieczyć się przed potencjalnym cyberatakiem.
- Przed pobraniem aplikacji sprawdź, czy strona lub sklep, z którego pochodzi, jest godny zaufania.
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na smartfonie, tablecie i innych urządzeniach.
- Włącz blokowanie reklam – czasami złośliwe oprogramowanie może zostać zainstalowane automatycznie po ich wyświetleniu, bez konieczności klikania w link.
- Zachowaj ostrożność wobec wiadomości e-mail i SMS. Jeśli otrzymasz prośbę o kliknięcie linku, podanie danych osobowych lub zmianę kodów dostępu do bankowości, nie reaguj i zgłoś to do swojego banku.
- Zainstaluj wysokiej jakości oprogramowanie antywirusowe na swoim urządzeniu.
- Ustaw silne hasło dostępu do bankowości internetowej oraz korzystaj z zabezpieczeń biometrycznych.
- Ustal dzienne limity transakcji, dopasowane do twoich realnych wydatków.
- Nie loguj się do aplikacji bankowej podczas korzystania z publicznej sieci Wi-Fi.
- Włącz powiadomienia o logowaniu, nieautoryzowanych transakcjach oraz operacjach na karcie.
Złośliwe oprogramowanie stanowi realne zagrożenie dla użytkowników kanałów bankowości cyfrowej, dlatego warto przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować się do powyższych wskazówek.