Jak przygotować się na&nbsp;trudne czasy?<br/> Poradnik dla przedsiębiorcy

Jak przygotować się na trudne czasy?
Poradnik dla przedsiębiorcy

     

    Ostatnie czasy dobitnie pokazały, jak szybko może się zmienić krajobraz gospodarczy. Wiele firm, które jeszcze kilka miesięcy temu cieszyły się dobrą koniunkturą i planowały kolejne inwestycje, dziś walczy o przetrwanie. Wszelkie działania, które obecnie podejmiesz jako przedsiębiorca, mają ogromne znaczenie. Poznaj nasze porady dotyczące przetrwania czasów ekonomicznego zastoju i kryzysu.

    Kryzys to czas na zmiany

    Sytuacja, w której drastycznie zmniejszają się przychody firmy, liczba klientów czy też wręcz możliwości pracy z pewnością nie jest łatwa, ale nie musi być też tragiczna w skutkach. Niektórzy twierdzą, że zatrzymanie gospodarcze może dla niektórych okazać się korzystne. To czas dla kreatywnych i dla tych, którzy nie boją się zmian. Przecież jeżeli masz niewiele do stracenia, chętniej podejmiesz ryzyko, które może okazać się bardzo opłacalne.

    Choć brzmi to przewrotnie, kryzys to świetny czas na zmianę modelu biznesowego lub inne modyfikacje, które pozwolą firmie dopasować się do aktualnych realiów. Już teraz widać, że ci, którzy szybko zareagowali na nową rzeczywistość, mają szansę wyjść z kryzysu obronną ręką. Kluczem jest koncentracja na potrzebach klientów, które w obecnych czasach zapewne są zupełnie inne od tych, z jakimi mieliśmy do czynienia jeszcze kilka miesięcy temu.

    Kontrola kosztów i opłat

    Zmiana modelu biznesowego czy dostosowanie oferty do aktualnych realiów to jednak nie wszystko. Trudne czasy są idealnym momentem, by przyjrzeć się kosztom prowadzenia działalności i dokonać optymalizacji wydatków. Warto jednak robić to z głową – mimo iż intuicyjnym wyborem jest zrezygnowanie z kosztów pozornie zbędnych, jak np. reklamy czy wysoko opłacanych specjalistów, zazwyczaj nie jest to właściwa droga.

    Warto za to skorzystać z możliwości, jakie daje Tarcza Antykryzysowa w zakresie odroczenia płatności składek ZUS i podatku, a zaoszczędzone środki przeznaczyć np. na udoskonalenie oferty. Niektórzy z przedsiębiorców otrzymują też wsparcie od samorządów – np. pod postacią umorzonego czy odroczonego czynszu. Również prywatne firmy proponują korzystne rozwiązania pozwalające na utrzymanie lub wręcz usprawnienie działalności przy jednoczesnej uldze w kosztach jej prowadzenia. Tak działa m.in. proponowany przez Toyota Leasing Standard Leasing z odroczeniem spłat. Dzięki tej ofercie można zakupić nowy samochód i przez pierwsze 3 miesiące płacić jedynie 1% raty regularnej.

    Zadbaj o wizerunek

    Jak wcześniej wspomniano, obcinanie wydatków na reklamę w kryzysie tylko z pozoru wydaje się dobrym pomysłem. Dbałość o wizerunek w trudnych czasach jest szczególnie ważna. Pozwala bowiem znacząco wyróżnić się wśród konkurencji, która często rezygnuje z wszelkich działań marketingowych. Silna marka znacznie lepiej poradzi sobie na doświadczającym załamania rynku, a także zyska przewagę na lepsze czasy. Warto przy tym pamiętać, że skuteczny marketing nie musi być drogi. W dobie Internetu można bowiem przeprowadzać wiele niezwykle skutecznych działań niskim nakładem finansowym.