Zmiana konta bankowego w praktyce. Przeczytaj nasz poradnik

Zmiana konta bankowego w praktyce. Przeczytaj nasz poradnik

     

    To, że w jednym banku masz konto osobiste nie oznacza, że z instytucją jesteś związany na całe życie. W dowolnym momencie możesz zrezygnować z rachunku – bez podawania przyczyny. Sprawdź tylko, jakich formalności należy dopełnić, aby zamknąć konto, przenieść zgromadzone środki wraz z dotychczasową historią transakcji.

    Jeżeli oferta konkurencyjnego banku wydaje ci się atrakcyjniejsza, możesz bez przeszkód założyć kolejny rachunek bankowy – bez konieczności zamykania aktualnego. Takie rozwiązanie będzie jednak opłacalne wyłącznie wtedy, gdy żaden z banków nie pobiera opłat z tytułu prowadzenia konta. W przeciwnym razie warto zamknąć jeden rachunek i założyć kolejny, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków.

       

    1. Załóż nowy rachunek osobisty

      Niech to jednak nie będzie przypadkowy wybór, ale dobrze przemyślana decyzja. Dobry rachunek bankowy może być nawet płatny – jeśli daje dostęp do dodatkowych korzyści.

      Za przykład może posłużyć Moto Konto z oferty Toyota Banku, w ramach którego:

      • zyskujesz zwrot za paliwo nawet do 10% - gdy dołączysz do programu Tankuj Korzyści
      • nie płacisz za prowadzenie konta – po spełnieniu kilku prostych warunków
      • korzystasz z atrakcyjnych produktów finansowych, np. linii kredytowej.

      Konto osobiste można założyć przez internet – bez konieczności wychodzenia z domu, co jest dużym udogodnieniem.


    2. Zamknij konto w poprzednim banku

      Aby zamknąć konto osobiste w poprzednim banku, musisz udać się do stacjonarnej placówki. Otrzymasz komplet dokumentów do podpisania i zostaniesz poinformowany o dacie zamknięcia rachunku bankowego.

    3. Przenieś operacje na nowe konto

      Korzystanie z nowego konta wcale nie musi oznaczać definiowania na nowo wszystkich dotychczasowych transakcji.

      Chociaż wszystkie operacje możesz przenieść samodzielnie, lepiej udaj się do nowego banku. na mocy rekomendacji Związku Banków Polskich obowiązującej od 1 stycznia 2010 roku, bank ma obowiązek dopełnienia tego typu formalności. W praktyce oznacza to m.in. poinformowania o zmianie rachunku (taką informację otrzymuje nie tylko pracodawca, ale i urząd skarbowy, ZUS), przeniesienie poleceń zapłaty itd.

      Aby przeniesienie wszystkich operacji było możliwe, nowy bank musi otrzymać pełnomocnictwo. Dzięki temu instytucja załatwi mnóstwo spraw bez twojej obecności.

    Zmiana rachunku bankowego – czy to się opłaca?

    Opłacalność zmiany rachunku bankowego jest kwestią całkowicie indywidualną, która zależy od wielu czynników. Takie rozwiązanie może być jednak korzystne, jeśli znajdziesz dużo bardziej konkurencyjną ofertę. Wówczas warto, ponieważ same formalności nie należą do skomplikowanych – szczególnie, jeśli upoważnisz nowy bank do dopełnienia wielu spraw związanych np. z przeniesieniem operacji.