Na zdjęciu widać leżący na drewnianym stole telefon. Tło zdjęcia jest rozmyte.

Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu z bankową aplikacją mobilną?

4 kwietnia 2025
Informacje zawarte w artykule są aktualne na dzień jego publikacji

Wiele osób korzysta z bankowości mobilnej. To specjalne aplikacje na smartfony, za pomocą których można robić przelewy w zaledwie kilka sekund, bez konieczności logowania się do konta na stronie internetowej. Co może się stać, gdy stracimy telefon z aplikacją bankową? Wyjaśniamy.

Skradziono ci telefon z aplikacją bankową? Niezwłocznie skontaktuj się z bankiem

Współczesne smartfony coraz częściej pełnią rolę portfela. Wiele osób nie tylko instaluje na nich aplikację bankową, lecz także podpina kartę do płatności zbliżeniowych telefonem. Z tego powodu w razie kradzieży lub zgubienia urządzenia należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i poprosić o zablokowanie aplikacji, lub zrobić to samemu, logując się do konta przez stronę internetową. Trzeba jednak pamiętać, że duga opcja jest dostępna tylko w niektórych przypadkach.

Jak usunąć telefon przypisany do konta osobistego?

Po kradzieży lub zgubieniu telefonu należy jak najszybciej odpiąć go od konta osobistego. W Toyota Bank Polska nie wylogujesz się ze smartfona z użyciem bankowości internetowej – do zalogowania się do serwisu potrzebny jest token z utraconego urządzenia. Aby więc usunąć przypisany sprzęt, od razu po zauważeniu jego braku skontaktuj się z infolinią banku. Pracownik zweryfikuje twoją tożsamość (ale nie poprosi o dane logowania), a następnie odepnie zgubionego lub skradzionego smartfona od twojego konta.

Pamiętaj! Każdy bank może mieć zupełne inne zasady dotyczące blokowania swojej aplikacji na konkretnym urządzeniu. W wielu instytucjach można odpiąć smartfona samodzielnie, za pośrednictwem bankowości internetowej.

Dobrym pomysłem jest też zastrzeżenie karty płatniczej. Może być ona bowiem podpięta do innych aplikacji, jak np. Apple Wallet czy Portfel Google, którymi da się płacić bez dodatkowej weryfikacji.

Jeśli masz urządzenie z systemem iOS i nie liczysz już na jego odnalezienie, możesz zablokować je całkowicie z poziomu iCloud. Pamiętaj jednak, że tej akcji nie da się cofnąć.

Jak zminimalizować ryzyko utraty pieniędzy w razie zgubienia lub kradzieży telefonu?

Istnieje kilka sposobów, które pomagają zminimalizować straty związane ze zgubieniem lub kradzieżą smartfona z aplikacją bankową i podpiętą kartą płatniczą. Jak możesz się zabezpieczyć?

  • Ustaw blokadę pulpitu w swoim telefonie,
  • Aktywuj dwuetapową weryfikację, w tym biometrię jako metodę uwierzytelnienia dostępu do aplikacji – im więcej etapów kontroli, tym trudniej dostać się do bankowości mobilnej,
  • Ustal niskie limity, po przekroczeniu których będzie wymagane wpisanie PIN-u,
  • Nie trzymaj wszystkich swoich pieniędzy na głównym rachunku – możesz podzielić je między kilka kont lub umieścić na lokatach, dzięki czemu złodziej nie będzie miał do nich dostępu w ramach płatności zbliżeniowych,
  • Ustaw nieoczywisty PIN do autoryzacji transakcji,
  • Korzystaj z menadżera haseł – takie aplikacje są chronione dodatkowym poświadczeniem,
  • Nie zapisuj haseł w notatkach, zarówno jeśli chodzi o te do konta, jak i do mediów społecznościowych.