Mężczyzna w kapturze, w ciemnej bluzie, siedzący przed laptopem. Twarz jest przysłonięta przez czarną maseczkę, widoczne są tylko oczy. Całe zdjęcie jest w ciemnych kolorach.

Najpopularniejsze oszustwa w sieci. Nie daj się zaskoczyć

25 kwietnia 2025
Informacje zawarte w artykule są aktualne na dzień jego publikacji

Korzystanie z bankowości internetowej jest coraz popularniejsze, ponieważ wiąże się z niebywałą wygodą dokonywania transakcji. Trzeba jednak zachować ogromną czujność, gdyż oszuści wykorzystują każdą sposobność, aby przejąć dane do logowania do systemu transakcyjnego. Stąd już blisko do „wyczyszczenia” rachunku osobistego. Poznaj metody, którymi posługują się oszuści i… nie daj się zaskoczyć.

Jak oszuści celują w klientów banku? Poznaj popularne oszustwa w sieci

Korzystanie z bankowości internetowej jest coraz popularniejsze, ponieważ wiąże się z niebywałą wygodą dokonywania transakcji. Trzeba jednak zachować ogromną czujność, gdyż oszuści wykorzystują każdą sposobność, aby przejąć dane do logowania do systemu transakcyjnego. Stąd już blisko do „wyczyszczenia” rachunku osobistego. Poznaj metody, którymi posługują się oszuści i… nie daj się zaskoczyć.

Chociaż banki robią wszystko, aby zabezpieczyć swoich klientów przed cyberprzestępcami, nie zawsze udaje się ich ochronić. Powód jest prosty: nie każdy zachowuje należytą czujność w obliczu zbliżającego się zagrożenia. Nie ma się jednak czemu dziwić, ponieważ oszuści w Internecie działają w sposób bardzo przemyślany i dopracowany pod wieloma względami. W efekcie nawet jeśli ktoś ma świadomość tego, jakie są najpopularniejsze próby oszustwa, czasami daje się na nie nabrać. Oszuści wykorzystują m.in. socjotechnikę, aby zmanipulować i skłonić do podania danych do logowania, kliknięcia w fałszywy link itp. 

1. Fałszywy telefon z banku

Częstą praktyką cyberprzestępców jest podszywanie się pod pracowników banku. Oszustwo jest na tyle precyzyjne, że klienci otrzymują telefon z numeru opisanego jako konkretna instytucja finansowa. Początkowo rozmowa przebiega w standardowy sposób (by wzbudzić zaufanie klienta banku), a następnie ofiara może zostać poinformowana o próbie wyłudzenia pieniędzy lub zaciągnięcia kredytu na jej dane. Oszust, podający się za pracownika banku zaleca, aby postępować zgodnie z jego instrukcją, co może skończyć się nieświadomym podaniem danych do logowania do serwisu transakcyjnego.

To bardzo popularne oszustwa, które są dość skuteczne, bo oszuści grają na emocjach – mówią o ewentualnej stracie pieniędzy, sugerują, by szybko podjąć decyzję i uniknąć w ten sposób utraty środków. W tym przypadku osoba, która nawet ma świadomość istnienia tego typu oszustw – może paść jego ofiarą. Trudno przecież o racjonalne myślenie, gdy do głosu dochodzą silne emocje.

2. Zainfekowana wiadomość e-mail

Niektórzy oszuści wysyłają wiadomości e-mail, które wyglądają łudząco podobnie do komunikatów wysyłanych przez banki. Różnica polega jednak na tym, że w treści pojawiają się fałszywe linki lub zainfekowane załączniki. Kliknięcie oznacza pobranie wirusa, który może śledzić poczynania klienta na komputerze. W ten sposób cyberprzestępcy mogą otrzymać dostęp do systemu transakcyjnego i przejąć zgromadzone tam środki.

Zdarza się również, że oszuści w Internecie proszą o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej. Nieświadome osoby odpowiadają na taką wiadomość i… w jednej chwili mogą stracić pieniądze.

3.Oszustwa w serwisach sprzedażowych

Coraz częstszą praktyką jest podszywanie się cyberprzestępców pod użytkowników serwisów sprzedażowych. Wykazują oni zainteresowanie konkretnym przedmiotem, a następnie proponują transakcję poza portalem. Generują fałszywy link, po kliknięciu którego wyłudzane są wrażliwe dane, np. numer karty płatniczej.

Jak zwiększyć bezpieczeństwo konta osobistego?

Pamiętaj! Konto osobiste w Toyota Bank jest dobrze zabezpieczone, ale wiele zależy od twojej czujności na ewentualne ataki cyberprzestępców. Musisz więc zachować czujność i stosować kilka podstawowych zasad.

  • Nie podawaj wrażliwych danych – szczególnie tych do logowania do serwisu transakcyjnego. Toyota Bank, ani żadna inna instytucja finansowa, nigdy nie rozsyła wiadomości z prośbą o podane loginu i hasła, dających dostęp do twojego serwisu transakcyjnego.
  • Nie klikaj w podejrzane linki w wiadomościach e-mail i nie pobieraj załączników – dzięki temu zmniejszysz prawdopodobieństwo wgrania złośliwego oprogramowania. Niech twoją czujność wzbudzi e-mail napisany niepoprawną polszczyzną albo pochodzący z podejrzanego adresu (jego adres nie zgadza się z adresem mailowym banku).
  • Zachowaj czujność w rozmowie z osobą podającą się za pracownika banku – zwłaszcza gdy mówi on o konieczności zainstalowania dodatkowej aplikacji. Jeżeli podejrzewasz, że rozmawiasz z oszustem, rozłącz się i zadzwoń na infolinię. Dzięki temu upewnisz się, czy to pracownik banku się z tobą kontaktował.
  • Czytaj komunikaty z bankowej strony internetowej – pojawiają się tam ostrzeżenia o możliwych atakach cyberprzestępców. Jeśli będziesz na bieżąco z informacjami dotyczącymi tego, jakie są najpopularniejsze próby oszustwa, mniejsze będzie ryzyko, że padniesz ich ofiarą. 

Nawet jeśli znasz popularne oszustwa w sieci, możesz stać się ich ofiarą. Dlatego ważna jest nie tylko sama świadomość ich istnienia, ale również zachowanie ostrożności. Jeżeli będziesz stosować zasadę ograniczonego zaufania, konto osobiste i środki na nim zgromadzone będą bezpieczne.