Praca przy laptopie

Podejrzana transakcja na karcie? Sprawdź, co warto zrobić

6 czerwca 2022

Transakcje dokonywane kartą płatniczą są niezwykle wygodne i szybkie, ale też wiążą się z pewnym ryzykiem. Wystarczy choć na chwilę stracić czujność, aby doszło do kradzieży środków. Jeżeli zauważysz podejrzaną transakcję na karcie płatniczej, szybko zareaguj. Dowiedz się co zrobić, aby zwiększyć swoją szansę na odzyskanie pieniędzy.

Nie zawsze da się szybko wykryć podejrzane transakcje na karcie – szczególnie, jeśli ktoś nie dokonuje przeglądu historii rachunku systematycznie i często. Dotyczy to również osób, które dokonują płatności bezgotówkowych, a ich stan konta nigdy „nie świeci pustkami”.

Kradzież środków z karty – popularne metody działania oszustów

Oszuści wypracowali wiele skutecznych sposobów, które pozwalają im na przeprowadzenie nieautoryzowanej transakcji.

Najczęściej dochodzi do kradzieży danych karty płatniczej – zwykle w dwojaki sposób:

  • taka sytuacja ma najczęściej miejsce wtedy, gdy zakupów dokonujesz w niezabezpieczonych sklepach internetowych albo na zafałszowanych stronach; wówczas oszust może wykraść twoje dane i posłużyć się nimi do przeprowadzenia transakcji;
  • podczas wypłaty gotówki z bankomatu, na którym znalazła się specjalna nakładka kopiująca dane karty (tzw. skimming bankomatowy).

Warto jednak mieć świadomość, że niekiedy do utraty pieniędzy z konta zachodzi niejako za pozwoleniem właściciela. Jak to możliwe? Wystarczy, że otrzymasz kuszącą informację dotyczącą potencjalnej wygranej – o ile dokonasz transakcji kartą na niewielką kwotę i zaakceptujesz regulamin. Podpisując go bez zapoznania się z treścią, najczęściej wyrażasz zgodę na regularne obciążanie karty płatniczej.

Nieautoryzowana transakcja na karcie – postępowanie krok po kroku

Podczas przeglądania historii rachunku pojawiała się transakcja kartą płatniczą, która nie została dokonana przez ciebie? Oto, jak należy postępować w takiej sytuacji.

  • Jeśli to możliwe, natychmiast zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej – po to, aby trwale zastrzec kartę płatniczą. Blokada ma charakter tymczasowy, więc jej zniesienie będzie wiązało się z ryzykiem ponownego jej użycia przez oszusta.
  • Skontaktuj się z bankiem, aby powiadomić o incydencie – jednocześnie możesz złożyć wniosek o wydanie nowej karty, a także rozpocząć procedurę reklamacji.

Reklamacja powinna zawierać informacje dotyczące transakcji, tj. datę, kwotę, miejsce oraz opis. Ważne jest dołączenie powodu zgłoszenia.

Czas rozpatrywania reklamacji uzależniony jest od wewnętrznej polityki instytucji finansowej. W Toyota Banku jest to 15 dni od daty zgłoszenia. W przypadku skomplikowanych spraw termin ten może się wydłużyć nawet do 35 dni, o czym klient zostanie powiadomiony.

Jeżeli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, otrzymasz informację na temat zwrotu środków. Możesz także zdecydować się na wykupienie specjalnego ubezpieczenia, w ramach którego otrzymasz rekompensatę finansową.

Pamiętaj! Nieautoryzowane transakcje kartą płatniczą możesz łatwo unieważnić – wystarczy, że będziesz uważnie czytać powiadomienia z aplikacji mobilnej wysyłanego w momencie dokonywania płatności.