Zabezpieczenia przed cyberatakami

Cztery popularne metody wyłudzania pieniędzy z kont bankowych

7 kwietnia 2023

Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyrachowane metody, by wyłudzić pieniądze z kont bankowych. Na szczęście wykorzystywane przez nich techniki są powtarzalne, dlatego łatwiej o zachowanie czujności. Warto więc poznać te najważniejsze metody oszustw, by nie wpaść w pułapkę i nie stać się ofiarą działania cyberprzestępców.

Jak pokazują policyjne statystyki, z roku na rok rośnie liczba przestępstw związanych z e-bankowością. Dlatego tak ważna jest znajomość metod stosowanych przez cyberprzestępców, dzięki czemu będzie można zminimalizować ryzyko kradzieży pieniędzy z konta bankowego. Jeśli będziesz wiedzieć, w jaki sposób oszuści próbują wyłudzić pieniądze, będziesz czujniejszy, gdy dojdzie do próby oszustwa.

1. Phishing

Phishing jest najczęściej stosowaną metodą przez cyberprzestępców. Jej istotą jest podszywanie się pod inną osobę/instytucję w celu wyłudzenia poufnych danych, np. do logowania do systemu bankowości elektronicznej. W tej technice wykorzystywanych jest wiele narzędzi, m.in.:

  • wiadomości e-mail,
  • wiadomości SMS,
  • wiadomości przesyłane za pośrednictwem komunikatorów.

Przesyłana wiadomość ma wzbudzić silne emocje, które nakłonią cię do szybkiego działania, np.:

  • podania danych do logowania do banku, 
  • podania numeru karty płatniczej i kodu CVC/CVV,
  • pobrania złośliwego oprogramowania (najczęściej odbywa się to poprzez kliknięcie w link lub pobranie załącznika). 

Przykład. Otrzymujesz wiadomość e-mail z informacją o konieczności weryfikacji konta w portalu społecznościowym. Aby tego dokonać, trzeba kliknąć w fałszywy link.

Czym to grozi? Cyberprzestępcy mogą pozyskać dane do logowania do bankowości elektronicznej lub dane karty płatniczej. To zaś będzie skutkować kradzieżą środków z rachunku.

2. Spoofing

W przypadku spoofingu do oszustwa dochodzi drogą telefoniczną – cyberprzestępca podszywa się na przykład pod pracownika banku. Ponadto na smartfonie wyświetla się numer infolinii banku, co zwiększa wiarygodność dzwoniącego i może uśpić naszą czujność. Celem tej rozmowy jest nakłonienie nas do zainstalowania oprogramowania, które rzekomo ma zwiększyć bezpieczeństwo, a w rzeczywistości służy do wyłudzenia danych.

3. Fałszywe linki do płatności

Coraz więcej osób pada ofiarą cyberprzestępców, którzy rozsyłają fałszywe linki do bramek płatniczych. Zwykle dotyczy to użytkowników korzystających z serwisów ogłoszeniowych. Otrzymują oni na przykład wiadomość z linkiem do usługi nadania paczki czy dokonania płatności. Link taki kieruje do fałszywej strony, która nakazuje podanie wrażliwych danych.

4. Wyłudzanie kodu BLIK

BLIK to bardzo popularna forma płatności, dlatego jest też wykorzystywana przez oszustów internetowych. W jaki sposób? Najczęściej cyberprzestępcy włamują się na konta w portalach społecznościowych i proszą o drobną pożyczkę za pomocą kodu BLIK. Mogą też kontaktować się bezpośrednio przez telefon.

Pamiętaj! Musisz zachować czujność i wykazać się dużą ostrożnością. Unikaj klikania w podejrzane linki i pobierania załączników. Pamiętaj, że bank nie wymaga – telefonicznie ani mailowo – podawania danych do logowania. Jeżeli jakaś aktywność wzbudza twoje podejrzenia, niezwłocznie skontaktuj się z bankiem.