Smartfon

Jak banki dbają o bezpieczeństwo swoich klientów?

8 września 2023

Jesteś klientem banku i zastanawiasz się, czy twoje pieniądze oraz udostępnione dane wrażliwe są bezpieczne? To zrozumiałe, że dbasz o takie kwestie – w końcu chodzi o odkładane latami środki oraz informacje mogące posłużyć do wyłudzeń kredytów (jeśli trafią w niepowołane ręce). Na szczęście możesz być spokojny – banki robią bardzo dużo, aby zabezpieczyć interesy swoich klientów.

Czy wiesz, że istnieje szereg aktów prawnych, które regulują kwestie bezpieczeństwa klientów banków? Mowa nie tylko o Prawie bankowym, ale również o Ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym, czy chociażby Ustawie o ochronie danych osobowych.

Bankowe systemy transakcyjne – czy są bezpieczne?

Systemy bankowości elektronicznej są bezpieczne i z reguły trudne do sforsowania przez hakerów. To zasługa m.in. dwuetapowego uwierzytelniania przy dokonywaniu transakcji. Samo zalogowanie się do serwisu transakcyjnego nie wystarczy, aby wykonać przelew czy inną operację. Trzeba także potwierdzić daną akcję, na przykład poprzez zaakceptowanie jej za pomocą aplikacji mobilnej.

Bezpieczne płatności kartą

Coraz bezpieczniejsze są również transakcje dokonywane kartą płatniczą w internecie. Już nie wystarczy podać danych i kodu CVC/CVV. W niektórych bankach konieczne jest również wpisanie specjalnego kodu 3D Secure – powiadomienie przychodzi na smartfon. Dzięki temu osoba, która pozyskała w sposób nielegalny kartę lub dane karty, nie zrealizuje żadnej transakcji bez dodatkowego uwierzytelnienia.

Podobnie jest z kartami płatniczymi realizowanymi w punkcie sprzedaży – nawet wtedy, gdy dokonywane są transakcje na niewielkie kwoty niewymagające PIN-u. W przypadku podejrzanych transakcji (np. kilku płatności z rzędu, płatności w nietypowym miejscu i lokalizacji) może pojawić się komunikat o konieczności wpisania kodu PIN.

Ty również pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa

W związku z tym, że przestępcom coraz trudniej włamać się do systemów bankowych, korzystają z innych metod przełamania zabezpieczeń. Mowa o klientach banków, którzy coraz częściej stają się ofiarami ataków cyberprzestępców. Chodzi m.in. o ataki phishingowe, w ramach których cyberprzestępcy podszywają się np. pod instytucję finansową i próbują wyłudzić dane do logowania  albo namawiają do zainstalowania szkodliwego oprogramowania które takie dane wykrada.

Ważne jest zatem, aby zachować ostrożność podczas korzystania z systemu bankowego oraz w trakcie realizacji transakcji. O czym należy pamiętać?

  • Zawsze twórz silne hasło – takie, które będzie trudno „złamać”.
  • Nie wykorzystuj hasła do bankowości internetowej w innym serwisach i portalach.
  • Hasło do konta bankowego zmieniaj co kilka miesięcy.
  • Sprawdzaj autentyczność strony internetowej banku, zanim wpiszesz dane do logowania.
  • Nigdy nie podawaj danych do logowania – nawet jeśli prosi cię o to rzekomy pracownik banku. 
  • Nie pobieraj załączników ani nie klikaj w żadne linki –gdy nie masz pewności co do wiarygodności nadawcy.
  • Po zalogowaniu do bankowości internetowej nigdy nie udostępniaj swojego komputera innym osobom ani fizycznie ani za pośrednictwem aplikacji pulpitu zdalnego.
  • Nie instaluj na polecenie pracowników banku, policji, pracowników giełd walut i kryptowalut żadnej aplikacji. Do obsługi Twojego konta bankowego potrzebna jest jedynie przeglądarka z dostępem do internetu oraz smartfon.

Ponadto warto śledzić komunikaty publikowane na stronie internetowej banku. Zdarza się, że właśnie w ten sposób instytucja finansowa ostrzega o ewentualnych poczynaniach cyberprzestępców.